Deze pagina geeft een overzicht van de diverse ruimtelijke werken met o.a. Powertex en ook het veelzijdige materiaal Acyric One.

 

Beelden en objecten

Vessel of plenty is een verwijzing naar het vat des overvloeds.


Een ode aan alle overvloed op de aarde. De rijkdom en vergankelijkheid van alle materiele dingen wordt benadrukt door de ruige buitenzijde met roesteffect en de glansrijke glad gepolijste binnenkant van de kom. Bijzonder interieurobject gemaakt van A1 kunsthars. Levendig kunstwerk met organische vormen. Het open deel van de kom is goudbrons geschilderd en van vernis voorzien. De buitenzijde heeft een stoer en verweerd karakter en is gedecoreerd met speelse bolvormen, geïnspireerd op de natuur.

De objecten geven uiting aan de fascinatie voor de rijkdom aan organische vormen en structuren in de natuur, die een onuitputtelijke inspiratiebron is.

Deze werken hebben een uniek karakter, ze zijn zo vormgegeven dat het lijkt of ze al doorleefd zijn, een vleugje historie in een modern jasje. Ieder object is met de hand gevormd uit piepschuim of met gaas, en vervolgens gelamineerd met een kwast met milieuvriendelijk kunsthars in vele lagen. Acrylic One is een duurzaam modern materiaal dat op vele manieren kan worden toegepast; zowel binnen als buiten; afhankelijk van de afwerking.

 

Ik laat graag zien dat de tand des tijds eeuwig veranderingen aanbrengt in de door de mens gemaakte dingen. Dit gegeven heb ik in een modern materiaal opnieuw tot uitdrukking gebracht.

Sommige objecten hebben een behandeling in de toplaag met ijzer en brons poeder ondergaan, waardoor er een natuurlijk roesteffect ontstaat. Deze toplaag blijft ook verder van kleur en structuur veranderen door natuurlijke oxidatie aan de lucht.

Werkproces van een object 'Not a Pig'

Dit is een project waarin een beeld is opgebouwd met piepschuim en Acrylic One.
Vooraf heb ik een paar schetsen gemaakt op papier. Na de keuze voor het ontwerp heb ik een aantal lagen piepschuim platen van 7 cm op elkaar gelijmd, met styroporlijm.


Op deze blokken heb ik grofweg met stift uitgetekend hoe ik te werk wil gaan. De basis van dit figuur is een soort kruik, op pootjes, die eigenlijk wel lijkt op een soort varken. Vandaar de naam.
Met behulp van een Styroporsnijder ofwel een hete gloeidraad heb ik het beeld voorzichtig gevormd. Door de hete gloeidraad kun je met gemak door piepschuim heen snijden. En zo breng je al doende gemakkelijk een vorm aan. Dit is ideaal om de basis te maken en de grove vormen te modelleren.

 

In een latere fase ga je meer details aanbrengen. Door gebruik te maken van een rasp, ijzerborstel of ruwe houtvijl en eventueel grof schuurpapier kun je de contouren verfijnen van het beeld. Dit onderdeel geeft helaas wel de klassieke piepschuim explosie van statische korreltjes. Doe dit bij voorkeur niet in je huiskamer. Het schuim kan ook steeds makkelijk in detail gevormd worden met behulp van vijlen (grof en fijn)


In de 2e fase wordt het beeld afgewerkt met Acrylic One kunsthars. Dit is een reukloos watergedragen acrylhars dat gebruikt wordt voor binnen en buitentoepassingen. Dit materiaal dient vrij precies afgemeten te worden. De verhouding is 1 deel vloeistof (hars) op 2 delen poeder. Dit kan het snelste gemengd worden met een boormachine, met boorkopmixer. Voor kleine hoeveelheden gebruik ik een gewone keukenklopper, weliswaar een met siliconen coating over de metalen beugels. Hier krijg je namelijk met gemak de gestolde hars weer vanaf. Meestal spoel ik overigens alles direct uit in een emmer en spoel het nooit zomaar door de afvoer, het uitharden kan zich nog voortzetten onder water en dat veroorzaakt verstopping.


Ik breng diverse lagen aan met een kwast met Acrylic One. Eerst bestrijk ik het werkstuk ruimschoots met Acrylic One, om een goede hechting aan de ondergrond te krijgen. Vervolgens breng ik een laag traxiaalweefsel aan, en nog een nieuwe laag kunsthars. Na 20 minuten is de hars uitgehard. Het is dan nog redelijk zacht er kan nog worden bijgeschaafd. Ik kan nu ook nog wat oneffenheden wegschrapen met een paletmes of gereedschap. Hoe langer je wacht hoe sterker de hars zal worden. Kom je de volgende dag terug voor je afwerking, heb je al een slijptol nodig voor dezelfde handelingen.


Er zijn drie verschillende lagen aangebracht die versterkt zijn met glasweefsel. Op deze manier wordt er een versterkte laag aangebracht op het piepschuim. Na het opbrengen van de 3 basis lagen breng ik een extra coating aan met blauwgroen kleurpigment. En nog een laag rode spetters. Deze laag is strak gevijld, en ook opgevuld met wat blauwe hars, zodat het meer een geheel vormt en de spetters geïntegreerd worden. De laatste fase bestaat uit polijsten.


Het werkstuk kan natuurlijk ook beschilderd worden. In dit project heb ik ervoor gekozen om de verschillende structuren en kleuren in de kunsthars tot hun recht te laten komen door ze met waterproof schuurpapier te polijsten van grof naar fijn (korrel 120 tot 1200. Laagje voor laagje anders blijven de krassen zichtbaar. Dat is wel een behoorlijk arbeidsintensieve klus. Tenslotte is speciale vuil- en waterafstotende sealer aangebracht om het kunsthars te beschermen. Dit haalt de kleuren beter op en geeft een hele subtiele glans.
Enfin, het resultaat is een mooi lichtgewicht en zijdeglanzend (tuin)beeld, dat zowel binnen als buiten kan worden neergezet; een uniek kunstwerk!

 

Werkproces object 'in the arms of mother nature'

Werkproces 'The emperors Trail' interieurobject.

Dit object is opgebouwd met piepschuim vormen en met papier maché in model gebracht. vervolgens met meerdere Acrylic One kunsthars lagen bewerkt en tenslotte gepolijst.