Encaustic Art werken

Wat is encaustic Art

De blokjes bijenwas worden aangebracht op het papier door ze op een warm strijkijzer te strijken en de warme was zo op het papier aan te brengen in een vloeiende beweging. Er kan met het strijkijzer al veel structuur en vorm worden aangebracht. Met deppen, slepen en drukken ontstaan vanzelf mooie vloeiende kleurige en spontane schilderijen. De kunst is om niet teveel kleuren door elkaar te gebruiken, want het wordt anders al gauw een bruine smurrie.

 

Encaustic art is de basis van mijn collectie kaarten, posters en andere design producten. Maar wat is dat nou voor een techniek? Encaustic art is een hele oude schildertechniek met warme bijenwas. Oorspronkelijk werd het al zo’n 600 jaar voor Christus gebruikt door bijenwas te verwarmen en er pigmenten aan toe te voegen.

 

Heden ten dage zijn er allerlei soorten  kant en klare wasblokjes in vele prachtige kleuren verkrijgbaar en speciale papiersoorten met een coating die goed bestand is tegen een behandeling met hete was. Mijn werk wordt meestal op A5 en A4 formaat papier gemaakt.

Als de basis van het schilderij is aangebracht kun je hier met speciale gereedschappen nog heel veel effecten aan toevoegen. Zo zijn er de elektrische stylus pen; die opzetstukjes heeft voor vormen. Onder andere vierkante, rechthoekige en driehoekige vlakjes, ronde vlakken en tenslotte een soort kroontjespen en kwast opzetstukken. Je smelt wat was op deze warme vorm en drukt het op het papier. Met de kwast opzet kun je heel mooi schilderen in de was.

De was heeft een vrij lage smeltgraad en stolt ook weer snel, je kunt met de warme gereedschappen mooi details aanbrengen in het werkstuk, zonder de spontaniteit van het werk teniet te doen.

De magie van organische vormen met schellak.

Wat ik het allermooiste vind aan dit werk is de altijd adembenemende verrassing van de effecten met schellak. Of het nu wit, bruin of zwarte lak is, het geeft zeer grillige en verrassende organische effecten.

 

Schellak wordt op de waslagen aangebracht met een kwast. Het moet korte tijd drogen en dan wordt het met een speciaal soort föhn (hot air gun) verhit tot het gaat reageren op de warmte. Door deze laag te verwarmen, wijkt de toplaag met lak uiteen en vloeit de onderliggende laag was opzij. Het transformeert in prachtige organische structuren.

 

Dit deel van het proces is het meest boeiende en ondoorgrondelijke. Het is namelijk een subtiel samenspel tussen de waslaag en de lak. Het kan briljant uitpakken, of een vreemde warboel worden. Het is heel fascinerend om te zien wat er gebeurt, want ik kan het niet overdoen.